Dag 8 & 9 - Reisverslag uit Safi, Marokko van Africare Robert, Sven, Mathijs, Zenzel - WaarBenJij.nu Dag 8 & 9 - Reisverslag uit Safi, Marokko van Africare Robert, Sven, Mathijs, Zenzel - WaarBenJij.nu

Dag 8 & 9

Door: Team Africare

Blijf op de hoogte en volg Africare

11 Februari 2014 | Marokko, Safi

Team africare dag 8 & 9, 9 & 10 februari

Het is was me een dagje wel.. Na weer een gezellige avond op de camping in Marokko met team geel vertrokken we naar Zargosa. Iedereen weer fris en fruitig in de auto en voorbereid voor de eerste keer richting de woestijn. Zenzel was vandaag de piloot en dat bleek achteraf een goede keuze te zijn. Zijn Game kunsten kwamen goed van pas met het ontwijken van de gaten/kraters in de weg. Ik als co-piloot en net zo gefocust op de weg bracht ons uiteindelijk veilig in een gezellig dorpje. Hier werden we direct aangesproken door een vriendelijke Marokkaanse man die zeer goed Engels sprak. Hij vroeg of we met z’n allen bij hem thuis een kopje thee kwamen drinken met een versnapering.

Wij met 13 mannen en vrouwen op weg naar zijn huis 5 minuten loop afstand van het dorp. Daar aangekomen werden we vriendelijk onthaald door de medebewoners en zijn vrouw werd meteen aan het werk gezet om thee te maken. We zaten op een heel groot kleed heerlijk in de schaduw mierzoete thee te drinken. Vervolgens gaf de man een rondleiding door het dorp heen. Zo kwamen we bij de Cascade van het dorp. Cascade is als het ware een dorp in een dorp voor de armere mensen. De rijke mensen van Marokko schenken dit aan de bevolking. Erg interessant om te zien. Uiteraard verwachte de man wel of we na afloop een Fossiel bij hem wilde kopen. Marlies onze eigen Floortje Dessing kocht een soort Tulband om hem tevreden te houden. De beste man adviseerde ons om een schitterende route door de woestijn te nemen. Wij met goede moed weer ‘on the road’.

De temperatuur wordt steeds aangenamer en het landschap wordt steeds droger maar zeker niet minder indrukwekkend. De route bleek inderdaad een prachtige route te zijn totdat we op een onverharde weg aankwamen. Tot nu toe had de Transit nog geen steek laten vallen maar nu werd die pas echt op de proef gesteld. Na de eerste trillingen kregen we medelijden met onze lieve beestje. Niet wetende dat de weg nog zeker 30 kilometer was.. Met een gemiddelde snelheid van 20 km per uur waren wij het op een gegeven moment ook zat. Het uitzicht was daar in tegen schitterend. Het stof dwarrelde ons langs de oren dus met ons vieren met een t-shirt om ons mond gebonden dachten we dat we dit wel gingen overleven.

Na ongeveer een uur vibreren hoorde we enorme knal en trok de auto gelijk naar rechts. Foute boel…. Onze piloot Zenzel had uiteraard nog alle controle over de auto en zette de Transit rustig tot stilstand. In z’n spiegel had Zenzel al gezien dat de bumper gedeeltelijk kapot was. Toen we uitstapte zagen we een gedeelte van de band nog rond de velg liggen. Het andere gedeelte lag 100 meter terug. We wisten wat ons te doen stond, teamwork! Mathijs, Sven en ik ruimde de auto uit voor de reserveband en Rene en Zenzel gingen aan de slag onder de auto. Na 10 minuten konden we alweer verder. Helaas zagen we in de verte Lars van team brandweer naar ons toe komen rennen. Klapband nummer 2 voor team brandweer. Zo gefixt! Niet dus, hun achterdeur kon niet meer open waar de band lag. Bekend probleem voor ons. Waar is Jesús de beunhaaseindbaas als je hem nodig hebt.. Nou wij kunnen je vertellen Challaa de beunhaaseindbaas van Marokko (Marokkaanse neef van Jesús) kwam aanscheuren met een mega dikke Land Rover Defender. Prachtig om te zien, ondergaande zon, de stof die opstijgt achter de auto en een redder in nood. Challaa bedacht zich geen moment en klom in de auto waarbij het ruitje al was ingeslagen. Na 20 minuten beunen waren we eindelijk zo ver om in kolonne achter Challaa te rijden naar zijn garage. Na 10 minuten achter hem gereden te hebben stopte die om te vertellen dat we potverdikkie vaart moesten maken. Je kan namelijk beter 60 km per uur over die stenen rijden dan 20 km per uur.. Dit was een onnatuurlijk gevoel maar uiteraard volgden we zijn advies op. Gassen met ons beessie. Toen we het asfalt bereikte sprongen we letterlijk een gat in het dak! Maartje die met ons mee lifte was de Dj van het moment en ik kan je vertellen dat 2unlimeted uit de speakers kwam! Na een wonderbaarlijk mooi dorp midden in de woestijn werden we naar zijn garage gebracht. Band afgegeven andere team naar de slotenmaker en de volgende dag was alles weer gefixt. Bedankt Challaa. Jan Huizinga was een bekende van hem dus er zullen wel meer problemen zijn geweest op deze route. Toen we onze band weer gingen ophalen stonden er 3 auto’s van andere teams van GFA. Nadat gezien te hebben mogen wij niet klagen.

Iedereen versteleten ’s avonds, bier gezocht en gevonden helaas moesten we er een uur op wachten.. Aangezien ze het niet mogen verkopen. Een brommertje werd de weg op gestuurd om ergens verder in het dorp bier te gaan halen. Dit waren een van de lekkerste biertjes uit ons leven. Wat hadden we het verdiend zeg..

Vandaag was een rustig voor ons en de Transit. We hebben hem lekker in de watten gelegd, schoongemaakt, opgeruimd en luchtfilter uitgeblazen. Ready to go for tomorrow. Wij met de groep het dorp in om eten te scoren voor de bbq. 32 graden lekker fris windje, teenslippers aan, t-shirtje en heerlijk eten op het terras. Gezellig gebbq en ons weer klaar maken voor morgen om te vertrekken.

Jalla Gr. Team africare, Robert Vinke, Sven van de Pol, Zenzel Broweleit en Mathijs van Heemst.

• 12 Februari 2014 - 08:43

Marleen :

Hoi Jongens, weer erg leuk om dit verslag van jullie te lezen. Jullie maken enorm veel mee in zo'n korte tijd. Geniet ervan en we kijken uit naar het volgende verslag.

• 12 Februari 2014 - 22:03

Aai En Hen:

hoi boys jullie maken enorm veel mee onderweg zo leer je wel een andere cultuur kennen denk ik zomaar.Geniet ervan veel plezier en op naar het volgende verslag.groetjes

• 13 Februari 2014 - 10:17

Thea:

Ja weer heel wat mee gemaakt er gaat nog steeds meer komen suc6 en ik blijf jullie volgen

• 13 Februari 2014 - 17:47

Ko:

Hallo woestijn boeven lees al jullie mooie verhalen veul plezier!!!!!
    Gr. Ko

Africare

Wij zijn team Afri-Care van het Automotive College te Nieuwegein. Ons team bestaat uit Sven van de Pol, Zenzel broweleit, Mathijs van Heemst en Robert Vinke. Wij hebben de kans om mee te doen met project Go For Africa! Omdat wij in ons laatste jaar van onze opleiding zitten, hebben wij de kans om dit project te gebruiken als afstudeerproject. Alle 4 volgen wij de opleiding: ”verkoopmanagement mobiliteitsbranche”. Wij lopen alle vier stage binnen een autobedrijf op de afdeling ”verkoop”. Zenzel Broweleit is de enige binnen onze groep met technische ervaring. Hij heeft hiervoor een opleiding tot autotechnicus afgerond. Wij gaan dagelijks een stukje schrijven. Elke dag zal iemand anders een stukje schrijven.

Actief sinds 21 Jan. 2014